Het liefst plakken we allemaal gewoon sticky-notes tijdens een sessie, maar als niet iedereen op locatie aanwezig is hebben we een probleem. Kijk eens naar onze digitale AV oplossingen waarmee je het analoge proces op een identieke manier digitaal kunt vormgeven! Met een digitaal lean planner systeem in de bouw zie je welke taken afhankelijk van elkaar zijn en voorkom je vertragingen in het project. Hiermee bespaar je bij elk nieuw bouwproject tijd en dus ook geld!
Lean plannen wordt al een lange tijd gebruikt in de bouwsector. Er wordt samen overlegd bij de planning met volledige teams. Lean plannen gebruikt de expertise van de personen die het werk zelf uitvoeren. Het uitvoerende team kent hun vak tenslotte het beste. Flexibiliteit wordt hierbij aangemoedigd en blijkt ook vaak noodzakelijk. Het voordeel van lean plannen is dat er een betere inschatting gemaakt kan worden van tijdsduur en afhankelijkheid van taken en teams inzichtelijk gemaakt worden. Taken kunnen worden besproken, afgestreept of verschoven.
Door gebruik te maken van de Visual Planner van Nialli kun je digitaal gebruik maken van het Lean plan systeem. Hiermee elimineer je de valkuilen van een analoge planning, maar behoud je de voordelen van het Lean plannen.
Maak slim gebruik van de ruimte door verschillende projecten samen te brengen op één digitaal bord. Hiermee verhoog je het aantal planningen dat zichtbaar is en krijgt het hele team een beter overzicht van het gehele project.
Een andere manier hoe het Digitaal lean plan systeem effectief gebruikt kan worden is door de gehele bouwploeg toegang te geven tot de applicatie van het plansysteem. Hiermee kan de planning bekeken, en aangepast worden via smartphone of laptop. Normaal gesproken kan slechts een aantal man tegelijk de planning bekijken door de beperkte ruimte in de bouwkeet. Nu kun je met wel 300+ man tegelijkertijd de planning inzien. Onafhankelijk van locatie.
Het digitale planbord voor de bouw geeft je informatie over het weer, zodat je je daarop kunt voorbereiden tijdens het inplannen van taken. Wanneer regen of harde wind voorspelt wordt, kan de planning op basis van deze informatie aangepast worden. Mocht een taak niet afgerond kunnen worden door het weer, dan zullen afhankelijke taken worden gemarkeerd met een rode pijl. Zo zie je in één oogopslag welke taken verschoven moeten worden of waar eventueel vertraging op kan lopen in het proces. Je kunt hierdoor vroegtijdig inspelen op de vertraging en de planning strak houden met het team.
In het digitale plan systeem is er ruimte om meer informatie aan een sticky-note te geven. Bijvoorbeeld een uitleg van een issue, waarom iets vertraging oploopt of algemene informatie. Zo heb je alle data inzichtelijk, zonder dat het plan-bord rommelig wordt.
Om de lean planning voor alle gebruikers eenvoudig te maken is de layout en interface gelijk aan dat van het offline Lean Planning systeem. Taken staan nog steeds in de vorm van sticky notes op het bord en de verschillende kleuren laten zien welke taak door wie uitgevoerd moet worden. De analoge werkwijze is dus 100% te kopiëren in het digitale planbord.
Met één druk op de knop ga je naar je PPC rapport, waar je kunt zien hoeveel % van de taken voltooid is en welke nog gecontroleerd of gedaan moeten worden. Je bent dus niet meer bezig met het handmatig tellen van de openstaande sticky notes maar draait simpelweg een rapport uit.
Uiteindelijk kun je de data ook exporteren naar Excel of openen in PowerBi. Zo kun je verschillende rapporten uitdraaien en leren van het planproces voor volgende projecten.