“De manier van werken zit inmiddels in het DNA van onze medewerkers”
Rust op de werkvloer: dat ontbrak eraan bij een projectlocatie van BAM Bouw en Techniek – FM Services. Daarom zocht het bouwbedrijf naar een oplossing daarvoor en kwam uit bij Comcross. De uitkomst: het Lean Plan systeem van Nialli, genaamd Visual Planner. “We zijn nu vier weken met het bord aan de gang en ik kan niet anders zeggen: het werkt fantastisch.”
Aan het woord is BAM-locatieleider Ted. Hij bekent dat het digitale programma, speciaal ontwikkeld voor het maken van gecompliceerde bouwplanningen, aanvankelijk ‘best onwennig’ werkte. “Maar nu heeft iedereen inzicht in de planning, via zijn computer, iPad of mobiele telefoon. We kunnen ver vooruit plannen. Er bouwt vanzelf een archief op van afgeronde werkzaamheden. Kortom: het werkt fantastisch!”
Laten we eerst in de geschiedenis van de planning van de projectlocatie BAM Bouw en Techniek – FM Services duiken. Tot voor kort paste het bouwbedrijf Lean Planning al toe, maar wel op de ‘ouderwetse’ manier. Dus met post-its op een fysiek bord. Die methode hanteerde het in Bunnik gesitueerde bedrijf sinds 2015; een behoorlijke tijd.
Lean Planning is een methode om een gecompliceerde bouwplanning simpel te maken. Omdat er bij een bouwproject veel bedrijven en medewerkers betrokken zijn, is een kraakheldere, duidelijk en overzichtelijke planning van ontzettend groot belang.
In 2015 startte BAM Bouw en Techniek – FM Services dus met fysieke Lean Planning. Hoewel, volgens locatieleider Ted, ‘men aanvankelijk enige weerstand voelde bij die gekke sticker-plak-planning’, sloeg het aan. De aanpak gaf duidelijk inzicht voor de monteurs, locatieleiding, projectmanagers én de frontoffice. “Ook gaf het duidelijkheid voor de opdrachtgever, wanneer welke werkzaamheden uitgevoerd zouden worden.”
De beschikbaarheid van monteurs was voortaan in één opslag te zien en werkzaamheden die bleven liggen werden direct opnieuw ingepland. “Ook werden belangrijke zaken van de vorige dag gedeeld”, voegt Ted daaraan toe.
Alles goed en wel, totdat de coronapandemie de wereld op zijn kop zette. Wat ook de reden was dat deze fysieke manier van Lean Planning plotseling achterhaald was. “Iets op de planning aanpassen werd door de coronapandemie best lastig. Bovendien hadden de monteurs de wens om de planning overal in te kunnen zien. Dat kon niet. Toen werd het tijd om te onderzoeken hoe we de planning konden gaan digitaliseren”, vertelt Ted.
Aanvankelijk kwam BAM Bouw en Techniek – FM Services uit bij Miro; eveneens een visueel samenwerkingsplatform. “Miro werkte voor ons niet mee. Het bestand dat we hadden gemaakt was veel te groot en zodra er meerdere mensen tegelijk in werkten, raakte het programma van slag.” Kortom: Miro was de oplossing zéker niet.
Bij de zoektocht naar een alternatief, kwam Comcross in beeld. Contractbeheerder Marianne: “Op LinkedIn had ik over hun samenwerking met Learning Waves gelezen, de partij waar wij ook onze Lean & Learn trainingen krijgen. In oktober 2022 zijn we naar het Experience Center van Comcross in Breda gegaan. Ons hart ging sneller kloppen door de getoonde software van Nialli. We zagen daar ook de verschillende mogelijkheden, door bijvoorbeeld met beamers te projecteren op hele grote schermen.”
BAM Bouw en Techniek – FM Services koos voor een SMART Board. “Omdat we dan het scherm ook kunnen gebruiken voor presentaties van bijvoorbeeld toolboxen. Tevens bevat het SMART Board een extra optie: het Whiteboard. Nu kunnen we onze Whiteboard-notities gewoon bewaren.”
Inmiddels weten ze bij deze projectlocatie van BAM Bouw en Techniek – FM Services niet beter. De oplossing digitale Lean Planning software heeft het bedrijf goed gedaan, aldus Ted: “Het zit inmiddels in het DNA van onze medewerkers.”
Wilt u ook passend advies ontvangen over Lean Planning? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.