In het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) telt iedere seconde. “Tijdens een crisis wil je je direct op de noodsituatie kunnen focussen.”
In het landelijke controlecentrum voor het Nederlandse spoornet werken meer dan 300 medewerkers van ProRail, vervoerders (zoals Nederlandse Spoorwegen) en spooraannemers. Het centrum is 24 uur per dag, 7 dagen per week in bedrijf om de afhandeling van incident en calamiteiten in het spoorverkeer te coördineren.
Beeld het je maar eens in: er rijden dagelijks zo’n 5200 (!) treinen door Nederland, waarvoor 1400 machinisten en 1150 conducteurs in touw zijn. Per dag! Ongekende aantallen. Dat er weleens wat misgaat, mag dan geen verrassing heten. En ontstaat er een nood- of crisissituatie, dan zijn bij OCCR alle hens aan dek.
Dat verliep tot voor kort niet altijd even soepel. “Loshangende kabels, afstandsbedieningen die op de verkeerde plaats lagen, niet logisch opgestelde schermen, verkeerde indeling van de tafels, et cetera”, somt Berry van den Ende, projectmanager OCCR, op. Er was nogal wat loos in de ruimte, waarin juist álles moet kloppen. “Tijdens een crisis wil je je direct op de noodsituatie kunnen focussen”, zegt Van den Ende terecht daarover.
Daarom werd Comcross ingeschakeld, dat direct een audiovisuele oplossing aandroeg. Apparaten zijn sindsdien draadloos met elkaar verbonden, audiovisuele- en ICT-middelen zijn intuïtief te bedienen en bovendien is alles ‘monkeyproof’ gemaakt; op die manier kan iedere leek met de apparatuur uit de voeten. “Door eenvoudige drukken op een touchscreen, met voorgeprogrammeerde scenario’s, worden de ramen geblindeerd en starten de juiste schermen en camera’s op. Het is nu een verademing om hier te werken zonder je zorgen te maken over ondersteunende middelen.”
OCCR beschikt nu over een Teams omgeving, bestaande uit twee Rally PTZ camera’s en de HDL300 microfoon. Tegen een videowall zijn twee keer drie 49 inch displays met een Microsoft Surface geplaatst. Aansturing van de beeldschermen gebeurt door Wyrestorm video distributie. Daarmee is streamen van verschillende bronnen op verschillende displays, door middel van een iPad, mogelijk. Niet onbelangrijk: op die manier kan het centrum snel en efficiënt schakelen.
Zo is Van den Ende zeer te spreken over de inspanningen van en samenwerking met Comcross. “We kijken erg goed terug op de samenwerking die ons een perfecte crisisruimte heeft opgeleverd.” Alles voor een veiliger spoorwegnet!