Het team van Comcross verzorgde de totale techniek voor videoconferencing, reserveringssystemen etc.
Naast de verhuur, verkoop en het onderhoud van hoogwerkers, verreikers en heftrucks, levert Riwal ook alle bijbehorende onderdelen en opleidingen. Wat in 1968 ooit startte als lokaal familiebedrijf, is uitgegroeid tot een specialist op eenzame hoogte met tegenwoordig 60 vestigingen in 14 landen.Op 1 januari 2024 verhuisde Riwal naar een nieuw hoofdkantoor en Comcross mocht daar onder andere alle smartboards en de techniek voor videoconferencing leveren.
“Door de jaren heen hebben we diverse oplossingen mogen leveren hier in Dordrecht, maar ook echt heel ver weg,” vertelt Leendert Louter. “Zo ben ik in 2020 naar Dubai afgereisd om daar voor de IT-afdeling van Riwal een groot digitaal planbord - voor scrumsessies en virtueel samenwerken middels digitale post-its - werkend op te leveren.”
“Op de vorige locatie, ons oude hoofdkantoor, hadden we verschillende oplossingen van verschillende leveranciers naast elkaar draaien. In de grote meeting rooms stonden Windows mini-pc’s achter het scherm waarop kon worden ingelogd om digitaal te vergaderen. In spreekruimtes gebruikten we hardware waarbij op een terminalscherm de geplande meeting gestart kon worden via Google Meet. Als je wilde verbinden met je laptop moest je zorgen dat de kabels juist werden ingeprikt. Alles werkte, maar het was soms best omslachtig. We wisten dat er inmiddels nieuwe technieken waren en toen het idee rees om een nieuw hoofdkantoor in te richten, hebben we met een stuurgroep vooraf een duidelijke visie en strategie bepaald.”
“Het was,” zo geeft Wesley aan, “een kwestie van ijken waar je staat, kijken waar je naartoe wilt én hoe je dat kunt bereiken. We barstten van de ideeën, maar dan heb je wel een partij nodig die op de hoogte is van alle mogelijkheden en die dat dan ook nog eens werkend kan opleveren. Comcross had in ons vorige pand al tot volle tevredenheid de boardroom ingericht. Het was dus logisch om ook nu met hen te sparren.”
Na de eerste gesprekken was helder wat de klant voor ogen had. Dat is uitgewerkt in een maatwerkofferte die in alle eisen en wensen voorzag. “Wat vooral ook fijn is, dat wat werd aangeboden konden ze ons ook werkend laten zien in hun eigen Experience Center. Met een delegatie van ons Executive Management team zijn we bij Comcross in Breda gaan kijken. Vanaf dat moment ging het bij iedereen echt leven, want dan krijg je er letterlijk en figuurlijk een beeld bij.”
Het nieuwe hoofdkantoor is sinds 1 januari 2024 gevestigd in een compleet gerenoveerd gebouw (verbouwd naar energielabel A+++) aan de Galvanistraat in Dordrecht. Heel bewust géén nieuwbouw, omdat dit past bij de duurzaamheidsgedachte van Riwal. Het is een zoveelste stap omhoog op de CO2-Prestatieladder.
“Om dezelfde reden had de klant ook de uitdrukkelijke wens om zoveel mogelijk van de bestaande systemen te hergebruiken,” zegt Leendert: “We hebben geïnventariseerd wat er al was, inclusief alle componenten die ooit door andere leveranciers zijn geleverd en dat hebben we waar mogelijk ingezet in de nieuwe situatie. Dat was goed voor het budget én beter voor het milieu.”
De integrale totaaloplossing maakt dat er tegenwoordig draadloos content kan worden gedeeld in de meeting rooms. Wesley is enthousiast: “Geen gehannes meer met kabeltjes inpluggen om verbinding te maken etc. Barco ClickShare is wat dat betreft een verademing.”
Vooral de kwaliteit van het videobellen in de meeting rooms is met deze oplossing sterk verbeterd. “Het werkt ook zoveel makkelijker in vergelijking met voorheen. Zonder enige hapering alle denkbare content, geluid en beeld delen met de rest van de wereld is cruciaal voor een organisatie zoals wij die in heel veel landen kantoren heeft.”
Een ander groot voordeel is dat de kamers nu kunnen worden gereserveerd via het boekingssysteem GoBright. Iedereen binnen Riwal ziet nu direct in het systeem welke spreekruimte vrij is. “Het reserveren van een meeting room is met een enkele muisklik geregeld en dat bespaart niet alleen tijd, maar het voorkomt ook een hoop ergernis. Niets zo vervelend als met een gezelschap een kamer binnenstappen die al bezet is,” zegt Wesley Moeliker.
Tijdens de installatiewerkzaamheden hebben de monteurs van Comcross op locatie direct ook een stuk training on the job verzorgd. Bij de finale oplevering was er een gebruikersinstructie met onder meer een uitleg over de op maat gebouwde Plaza oplossing en de voor de meeting rooms geïnstalleerde GoBright panels.
De Plaza oplossing is gecreëerd in de bedrijfskantine die op deze wijze multifunctioneel gebruikt wordt; als gezellige eetruimte én als hybride vergaderruimte. Voorheen werd voor grote (vergader)events ruimte gehuurd bij een hotel in de buurt, nu heeft Riwal alles in-house om het zelf te organiseren. “En zelfs beter dan voorheen, want wat hier draait is state-of-the-art. Grote schermen waar via Microsoft Teams met de hele wereld gecommuniceerd wordt. Het is zo ingeregeld dat er altijd een microfoon op de spreker én op de zaal gericht is en het systeem schakelt automatisch naar de actieve spreker en activeert de camera’s voor het bijpassende beeld.”
“We zijn zeer te spreken over het eindresultaat,” zegt Wesley. “Dit is echt werk voor specialisten en Comcross heeft wederom bewezen dat zij alle multidisciplinaire kennis voor een grootschalig project als dit in huis hebben. Thomas Meijer, die vanuit Comcross als Lead Engineer de hele installatie in goede banen leidde, heeft met zijn team een topprestatie geleverd.” Eind 2023, kort voor de definitieve verhuizing, is het project opgeleverd en daarmee is Riwal ook op communicatievlak klaar voor de toekomst.